Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (17)

UCLL (17)

Odisee (16)

Arteveldehogeschool (12)

Thomas More Kempen (12)

Thomas More Mechelen (12)

VIVES (12)

AP (11)

KBR (11)

KU Leuven (10)

More...

Resource type

book (17)

audio (1)


Language

Dutch (17)


Year
From To Submit

2012 (1)

2010 (1)

2009 (1)

2008 (3)

2007 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Techniek en technologie over de vakken heen : inspiratie voor vakoverschrijdend werken in het ASO
Authors: --- ---
ISBN: 9020962566 Year: 2005 Volume: 15 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek voermt een aanzet om met leerlingen aan de slag te gaan, niet alleen theoretisch maar ook praktisch, via werkvormen, opzoekswerk, scripties, mini-ondernemingen, bedrijfssimulatiespelen, leerbedrijven, mogelijk in de toekomst ook leerondernemingen. Het boek verduidelijkt de begrippen wetenschap, techniek en technologie. Het stelt dat de rode draad die begint in het basisonderwijs bij wereldoriëntatie en in de eerste graad van het secundair onderwijs bij h et leervak technologische opvoeding vakoverschrijdend kan worden uitgewerkt in de vier laatste jaren van het ASO. Eindtermen, concrete schoolvoorbeelden, ondersteunende organisaties, implemantatiestappen en de wijze van evalueren op het schoolniveau zowel als het evalueren op het individuele niveau komen hierbij aan bod. (Bron: covertekst)


Book
Lichamelijke opvoeding en vakoverschrijdende eindtermen
Authors: ---
ISBN: 9033456176 9789033456176 Year: 2004 Volume: 21 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

LO en de VOET'en: een verkenning van kansen en uitdagingen (Reginal Leper, Diane Spilthoorn)Lichamelijke opvoeding en vakoverschrijdende eindtermen (Daniël Behets) Vakoverschrijdende eindtermen in de LO (Robert Limerkens) Leren leren en Lichamelijke opvoeding (Daniël Behets)Een didactische kijk op kijkwijzer leren in de les LO (Wim Roels)Bewegend leren in de natuur: een bijdrage tot vakoverschrijdend werken in de lichamelijke opvoeding (Bart Vanreusel) TranSPORTkamp: een project met vakkenintegratie en vakover- 89 schrijdende eindtermen (Jimi Gantois) Vakoverschrijdende eindtermen en creativiteit. Een voorbeeld uit de dans (Myrjam Vanden Eynden, Petra Wyckmans) Mag het iets meer zijn dan basketbal? Aandacht voor leren leren en transfer binnen de doelspelen (Hilde Leysen, Toon Dehandschutter)Preventie van rugklachten. Wij zijn een lichaam in beweging! (Leen Vervaet) Lichamelijke Opvoeding en de VOET'en: een organische benadering (Hilde Vits)


Book
Voorbij de kaders.
Author:
ISBN: 9789081502719 Year: 2010 Publisher: Hilversum : AB3 Management, Training en Projecten,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek is geschreven als een uitnodiging om verschillen in kinderen en de manier waarop ze leren te (h)erkennen en verscheidenheid als bron van inspiratie te zien. In het boek worden inzichten uit wetenschap, kunst en onderwijs met elkaar verbonden. Het is een kleurrijk boek met talloze foto's en mindmaps met veel aandacht voor de natuur om ons heen. Het is zowel een studie- als werkboek met een apart activiteitenboek: een handvat voor degenen die meer beweging en diversiteit op school willen. Met als extra een cd-rom met prachtige foto's van de natuur, vrij van copyright. Rijk uitgegeven studieboek (inclusief activiteitenboek, cd-rom en in cassette) over het menselijke vermogen om te leren, talenten en kwaliteiten, het brein in actie en het op creatieve wijze ontwikkelingen van leerkracht en leervermogen. Centraal staat een aantal essentiële uitgangspunten uit de leer van de positieve psychologie, waarin wordt uitgegaan van de kracht van mensen (broaden-and-build-model: erkennen, inzetten, verbreden en uitbouwen van al de in mensen aanwezige krachtbronnen) ten dienste van leerprocessen met hart en ziel. De inhoud is actueel en verbindt tal van leerprincipes met elkaar. Er worden verbindingen gelegd met meervoudige intelligentie, kunstuitingen, spiritualiteit en natuurbeleving (natuurbeelden). Er is veel aandacht voor het inrichten en creëren van een krachtige leeromgeving voor kinderen en hun begeleiders. Het boek is mooi vormgegeven met tal van mind-maps, emotional-maps, foto's, tekeningen, uitspraken, woordvelden, schema's, werkbladen (oefenboek). De uitgave wordt een studieboek genoemd, maar kan gelezen worden als een verwondering en bewondering opwekkende avonturenroman over menselijk leren. De inhoud is meeslepend, praktisch, laat zien en inzien en biedt het beste van het beste op dit gebied. Voor ieder die met kinderen werkt.


Book
Vakoverstijgend werken vanuit reisverhalen. Voor 1e en 2e graad.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9031721700 Year: 2004 Publisher: Averbode Altiora

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze uitgave bevat lesmodellen voor de realisatie van vakoverstijgende eindtermen vanuit het vak Nederlands. Het uitgangspunt voor de opdrachten is reisliteratuur. Reisverhalen zijn erg toegankelijk en brengen de leerlingen in contact met andere culturen en plaatsen. Hierdoor kan er een link gelegd worden naar andere vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, godsdienst, esthetica of economie. Ook eindtermen uit burgerzin, milieu-educatie, leren leren, gezondheidsopvoeding, sociale vaardigheden en muzisch-creatieve opvoeding worden geconcretiseerd. De opdrachten voor de leerlingen zijn op kopieerbare werkbladen gebundeld. In het pakket opdrachten zijn leerplandoelen voor verschillende vakken opgenomen. Er zijn verplichte opdrachten waarmee de leerkracht de basisdoelen voor het vak bereikt. Daarnaast zijn er keuzeopdrachten die afgestemd kunnen worden op de leerstijl en het ontwikkelingsniveau van de leerlingen. De uitgave is samengesteld volgens het principe van het begeleid zelfstandig leren. Er wordt uitgebreid aandacht besteed aan evaluatie.


Book
Vakoverschrijdende thema's in het secondair onderwijs : instrumentarium voor leerkrachten en schoolteams
Authors: --- --- ---
ISBN: 9053503463 Year: 1994 Publisher: Leuven Apeldoorn Garant


Book
Leren leren als hefboom
Authors: --- --- ---
ISBN: 9033451794 Year: 2004 Volume: *2 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De vakoverschrijdende eindtermen leren leren beogen dat leerlingen in de loop van hun onderwijsloopbaan vaardige leerders, denkers en probleemoplossers worden. De aandacht voor leren leren dient daarom niet alleen ter ondersteuning van het leren op school maar heeft vooral tot doel leerlingen te vormen die zelfstandig kunnen leren. Dat is een taak die niet langer uitsluitend door de bevlogen leerkracht in de klas kan worden opgenomen maar eveneens op het niveau van de school als lerende organisatie dient te worden ondersteund. In die optiek dienen scholen een kernteamgericht leertraject ter bevordering van zelfstandig leren in klaspraktijk en schoolbeleid geleidelijk aan uit te bouwen. Centrale aandachtspunten op de weg van verandering zijn: het leren reflecteren inzake begeleid zelfstandig leren, ontwikkelen van een vertaalslag naar de eigen praktijk en expertisedeling in schoolspecifiek en -overstijgend verband. Daarnaast dient er meer nadruk gelegd te worden op de school als lerende organisatie waarin zelfevaluatie centraal staat.


Book
Stapstenen : onderzoek stap voor stap
Author:
ISBN: 9789045525259 9045525259 Year: 2009 Publisher: Antwerpen De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In 'Stapstenen' krijgen leerlingen 2de en 3de graad voorbeelden en uitleg bij de verschillende stappen van een (wetenschappelijk) onderzoek. Komen o.a. aan bod: de verschillende dataverzamelingsmethodes, verwerking van data, rapportering, reflectie en evaluatie. Het materiaal uit de nascholing humane wetenschappen en vrije ruimte van VVKSO werd hierin verwerkt (naast vele andere bronnen). Elke stap wordt met voorbeelden toegelicht, zodat het boek kan gebruikt worden als studieboek (bv. in de richting Humane wetenschappen om de overkoepelende doelstellingen voor de specifieke vakken te realiseren) of als naslagwerk bij het opzetten van een onderzoek

Keywords

Wetenschappelijk onderzoek. --- wetenschappelijk onderzoek --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Research on teaching --- Methods in social research (general) --- Secondary education --- vakoverschrijdende eindtermen --- onderzoeksmethoden --- Higher education --- onderzoek --- 2e graad s.o --- 3e graad s.o --- 450.8 --- Onderzoek --- 489.59 --- Rapporteren --- 003 --- onderzoeksvaardigheden (ler) --- 001 )* Wetenschappelijke onderzoeksmethoden --- informatie verwerken --- informatie verwerven --- onderzoekscompetentie --- informatie- en communicatietechnologie(ICT) --- 031 --- informatievaardigheden --- rapporteren --- secundair onderwijs --- Informatiebronnen --- Informatievaardigheden --- Informatieverwerking --- 001.81 --- informatietechnologie --- onderzoeksmethodologie --- Economie ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- Onderzoeksvaardigheden ; secundair onderwijs --- 001.8 --- heuristiek --- internet --- papers --- scripties --- Wetenschappelijk onderzoek --- onderzoek bis --- #PBIB:+SLO 220.50 --- Methodiek van het studeren --- Overige onderwerpen --- informatie en documentatie --- Informatie, documentatie ; algemeen --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderzoek --- Bronnenmateriaal --- Onderzoeksmethoden --- Diagnose --- Dataverzameling --- Evaluatie --- Onderzoeksmethode --- Dataset --- Natuurwetenschappen --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Didactic strategies --- Onderzoek (wetenschap) --- Methods in social research (general). --- Secondary education. --- Higher education. --- vakoverschrijdende eindtermen. --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek. --- wetenschappelijk onderzoek. --- onderzoeksmethoden.


Book
Ondernemingszin (h)erkennen
Authors: ---
ISBN: 907734358X Year: 2004 Publisher: Leuven Centrum voor ervaringsgericht onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ondernemingszin (h)erkennen biedt de lezer een conceptueel kader waarin ondernemend gedrag van jonge mensen in zijn ruimte betekenis wordt uitgeklaard. Het gaat namelijk om de ideale mix tussen zelfsturing en creativiteit. Die kwaliteiten in jonge mensen aanspreken en laten groeien betekent investeren in de toekomst. Het is ruimte scheppen voor initiatiefname, zelfstandigheid, nieuwe idee?n en het in handen nemen van de eigen ontwikkeling. Ondernemingszin (h)erkennen is een basiswerk voor wie in onderwijs maar ook daarbuiten, meer zicht wil krijgen op de wijze waarop ondernemingszin bij kinderen en jongeren zichtbaar is.&#13;&#13;Parallel met dit boek werden screeningslijsten ontwikkeld waarin men kan nagaan in welke mate jonge kinderen (3-6 jarigen), oudere kinderen (6-12 jarigen), leerlingen (12-18 jarigen) of studenten (18+) meer of minder aansluiten bij het profiel van een ondernemend persoon. In het verlengde daarvan is er ook een checklist waarbij de leerkracht zijn leeromgeving onder de loupe kan nemen vanuit de vraag: stimuleer ik zelfsturing en ondernemingszin? U kunt ze gratis downloaden via [www.cegopublishers.be](http://www.cegopublishers.be)


Book
Belangstellingsthema's bvl
Authors: --- ---
ISBN: 9026036329 9026036337 Year: 1999 Publisher: Oostmalle Sikkel


Book
Bewegingsopvoeding : een vakconcept als uitnodiging om te leren
Author:
ISBN: 9033458411 9789033458415 Year: 2005 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het vakconcept wil de leraar een bruikbaar kader aanbieden waarin hij voldoende vrijheid behoudt om persoonlijke accenten te leggen. De theoretische begrippen kunnen de leraar helpen en leiden in de zoektocht naar een rijke leeromgeving voor alle leerlingen. Dat is dan ook de uitdaging voor allen: hoe kunnen we gebruikmakend van het vakconcept LO de leerlingen maximale leerkansen bieden in het domein van het bewegen.

Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by