Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek voermt een aanzet om met leerlingen aan de slag te gaan, niet alleen theoretisch maar ook praktisch, via werkvormen, opzoekswerk, scripties, mini-ondernemingen, bedrijfssimulatiespelen, leerbedrijven, mogelijk in de toekomst ook leerondernemingen. Het boek verduidelijkt de begrippen wetenschap, techniek en technologie. Het stelt dat de rode draad die begint in het basisonderwijs bij wereldoriëntatie en in de eerste graad van het secundair onderwijs bij h et leervak technologische opvoeding vakoverschrijdend kan worden uitgewerkt in de vier laatste jaren van het ASO. Eindtermen, concrete schoolvoorbeelden, ondersteunende organisaties, implemantatiestappen en de wijze van evalueren op het schoolniveau zowel als het evalueren op het individuele niveau komen hierbij aan bod. (Bron: covertekst)
Vakoverschrijdend werken. --- Didactics of secundary education --- vakoverschrijdende thema's --- Didactics of technology --- vakoverschrijdende eindtermen --- technisch-technologische vakken --- techniek --- ASO --- technologische opvoeding --- vakoverschrijdende vorming --- 456.8 --- Basisonderwijs --- Derde graad --- Eerste graad --- Eindtermen --- TTO --- Technologie --- Tweede graad --- Vakoverschrijdende eindtermen --- Wetenschap --- 487.1 --- Daktuin --- Evaluatie --- Groene energie --- Mini-onderneming --- Secundair onderwijs --- Techniek --- Vakoverschrijdend werken --- Zelfevaluatie --- Zonne-energie --- vakoverschrijdende eindtermen ; secundair onderwijs ; Vlaanderen --- 060148.jpg --- Technologische vorming: didactiek --- Vormingsgebieden --- 454.9 --- technologische opvoeding (ler) --- vakoverschrijdend werken
Choose an application
LO en de VOET'en: een verkenning van kansen en uitdagingen (Reginal Leper, Diane Spilthoorn)Lichamelijke opvoeding en vakoverschrijdende eindtermen (Daniël Behets) Vakoverschrijdende eindtermen in de LO (Robert Limerkens) Leren leren en Lichamelijke opvoeding (Daniël Behets)Een didactische kijk op kijkwijzer leren in de les LO (Wim Roels)Bewegend leren in de natuur: een bijdrage tot vakoverschrijdend werken in de lichamelijke opvoeding (Bart Vanreusel) TranSPORTkamp: een project met vakkenintegratie en vakover- 89 schrijdende eindtermen (Jimi Gantois) Vakoverschrijdende eindtermen en creativiteit. Een voorbeeld uit de dans (Myrjam Vanden Eynden, Petra Wyckmans) Mag het iets meer zijn dan basketbal? Aandacht voor leren leren en transfer binnen de doelspelen (Hilde Leysen, Toon Dehandschutter)Preventie van rugklachten. Wij zijn een lichaam in beweging! (Leen Vervaet) Lichamelijke Opvoeding en de VOET'en: een organische benadering (Hilde Vits)
Bewegingsopvoeding. --- Lichamelijke opvoeding --- Didactiek. --- Didactics of sports and games --- vakoverschrijdende eindtermen --- lichamelijke opvoeding --- 372.879.6 --- #SMV:810000 --- #SMV:agogiek --- #SMV:turnen --- Academic collection --- 616 --- Didactiek --- 796 --- Eindtermen --- Leermiddelen --- Vakoverschrijdend werken --- Werkvormen --- 456.78 --- Lichamelijke opvoeding; s.o. --- 050641.jpg --- Basketbal: didactiek --- Dans: didactiek --- Doelspelen: didactiek --- Lichamelijke opvoeding: didactiek --- Lichamelijke opvoeding: vakoverschrijdende eindtermen --- Natuursporten: didactiek --- Rugklachten --- Tennis: didactiek --- 372.879.6 Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- Lichamelijke opvoeding; s.o --- SO (secundair onderwijs) --- Vakoverschrijdende eindtermen --- Leren leren --- Bewegingsopvoeding --- Dans --- Dansante vorming --- Balspelen --- Doelspelen --- Blessurepreventie --- Tennis --- Zelfevaluatie --- Bewegingsopvoeding ; didactiek. --- Eindterm --- Vakoverschrijdende eindterm --- Balspel --- Doelspel --- Letselpreventie
Choose an application
Het boek is geschreven als een uitnodiging om verschillen in kinderen en de manier waarop ze leren te (h)erkennen en verscheidenheid als bron van inspiratie te zien. In het boek worden inzichten uit wetenschap, kunst en onderwijs met elkaar verbonden. Het is een kleurrijk boek met talloze foto's en mindmaps met veel aandacht voor de natuur om ons heen. Het is zowel een studie- als werkboek met een apart activiteitenboek: een handvat voor degenen die meer beweging en diversiteit op school willen. Met als extra een cd-rom met prachtige foto's van de natuur, vrij van copyright. Rijk uitgegeven studieboek (inclusief activiteitenboek, cd-rom en in cassette) over het menselijke vermogen om te leren, talenten en kwaliteiten, het brein in actie en het op creatieve wijze ontwikkelingen van leerkracht en leervermogen. Centraal staat een aantal essentiële uitgangspunten uit de leer van de positieve psychologie, waarin wordt uitgegaan van de kracht van mensen (broaden-and-build-model: erkennen, inzetten, verbreden en uitbouwen van al de in mensen aanwezige krachtbronnen) ten dienste van leerprocessen met hart en ziel. De inhoud is actueel en verbindt tal van leerprincipes met elkaar. Er worden verbindingen gelegd met meervoudige intelligentie, kunstuitingen, spiritualiteit en natuurbeleving (natuurbeelden). Er is veel aandacht voor het inrichten en creëren van een krachtige leeromgeving voor kinderen en hun begeleiders. Het boek is mooi vormgegeven met tal van mind-maps, emotional-maps, foto's, tekeningen, uitspraken, woordvelden, schema's, werkbladen (oefenboek). De uitgave wordt een studieboek genoemd, maar kan gelezen worden als een verwondering en bewondering opwekkende avonturenroman over menselijk leren. De inhoud is meeslepend, praktisch, laat zien en inzien en biedt het beste van het beste op dit gebied. Voor ieder die met kinderen werkt.
Kunstzinnige vorming ; basisonderwijs --- Kunsteducatie --- Vakoverschrijdende eindtermen --- basisonderwijs --- 373.67 --- brein --- creativiteit --- intelligentie --- kunst --- kunstonderwijs --- kunstpedagogie --- mind maps --- onderwijs --- pedagogie --- perceptie --- psychologie --- spiritualiteit --- vakdidactiek --- waarneming --- 450.8 --- 474.23 --- 474.6 --- 477 --- Creativiteit --- Diversiteit --- Hersenen --- Kunst --- Kunstzinnige vorming(Beeldende vorming, esthetische opvoeding) --- Leerprocessen --- Leren --- Meervoudige intelligentie --- Methodiek van het studeren --- Didactische principes --- Intercultureel onderwijs --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Vakoverschrijdende eindtermen. --- basisonderwijs. --- Basisonderwijs. --- departement Lerarenopleiding 10 --- kunst en cultuur --- didactiek --- Didactics --- Orthopedagogics
Choose an application
Deze uitgave bevat lesmodellen voor de realisatie van vakoverstijgende eindtermen vanuit het vak Nederlands. Het uitgangspunt voor de opdrachten is reisliteratuur. Reisverhalen zijn erg toegankelijk en brengen de leerlingen in contact met andere culturen en plaatsen. Hierdoor kan er een link gelegd worden naar andere vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, godsdienst, esthetica of economie. Ook eindtermen uit burgerzin, milieu-educatie, leren leren, gezondheidsopvoeding, sociale vaardigheden en muzisch-creatieve opvoeding worden geconcretiseerd. De opdrachten voor de leerlingen zijn op kopieerbare werkbladen gebundeld. In het pakket opdrachten zijn leerplandoelen voor verschillende vakken opgenomen. Er zijn verplichte opdrachten waarmee de leerkracht de basisdoelen voor het vak bereikt. Daarnaast zijn er keuzeopdrachten die afgestemd kunnen worden op de leerstijl en het ontwikkelingsniveau van de leerlingen. De uitgave is samengesteld volgens het principe van het begeleid zelfstandig leren. Er wordt uitgebreid aandacht besteed aan evaluatie.
Didactics of Dutch --- vakoverschrijdende eindtermen --- vakoverschrijdende thema's --- C3 --- leerproces (x) --- reisverhaal --- secundair onderwijs (x) --- taalonderwijs (x) --- reisverhalen --- secundair onderwijs --- vakoverschrijdende vorming --- 484.23 --- didactiek --- didactische werkvormen --- vakoverschrijdend werken --- 454.21 --- 1ste graad secundair onderwijs --- 2de graad secundair onderwijs --- 485 --- 485.1 --- Nederlands --- Reisverhalen --- Vakoverschrijdend werken --- Vakoverschrijdende eindtermen --- Vakoverschrijdende thema's --- 474.9 --- Nederlands: didactiek secundair onderwijs --- Kunst en cultuur --- didactiek secundair onderwijs - didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs --- Didactische werkvormen --- Algemeen vormende vakken --- Nederlandse taal- en letterkunde --- 2e graad secundair onderwijs --- 1e graad secundair onderwijs --- Reisverhaal --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Algemeen. --- Vakdidactiek. --- Secondary education --- vakoverschrijdende thema's --- vakoverschrijdende eindtermen --- Didactics --- SO (secundair onderwijs) --- #KVHB:Secundair onderwijs --- #KVHB:Didactiek --- 484.21 --- onderwijs : s.o. (ler) --- 37.03 --- Gezondheidsvoorlichting --- Milieueducatie --- Onderwijs --- Seksuele opvoeding --- Werkvormen --- didactiek vakoverschijdend werken: sec. ond --- gezondheidsopvoeding --- milieuopvoeding --- seksuele opvoeding --- Didactiek --- Secundair onderwijs
Choose an application
De vakoverschrijdende eindtermen leren leren beogen dat leerlingen in de loop van hun onderwijsloopbaan vaardige leerders, denkers en probleemoplossers worden. De aandacht voor leren leren dient daarom niet alleen ter ondersteuning van het leren op school maar heeft vooral tot doel leerlingen te vormen die zelfstandig kunnen leren. Dat is een taak die niet langer uitsluitend door de bevlogen leerkracht in de klas kan worden opgenomen maar eveneens op het niveau van de school als lerende organisatie dient te worden ondersteund. In die optiek dienen scholen een kernteamgericht leertraject ter bevordering van zelfstandig leren in klaspraktijk en schoolbeleid geleidelijk aan uit te bouwen. Centrale aandachtspunten op de weg van verandering zijn: het leren reflecteren inzake begeleid zelfstandig leren, ontwikkelen van een vertaalslag naar de eigen praktijk en expertisedeling in schoolspecifiek en -overstijgend verband. Daarnaast dient er meer nadruk gelegd te worden op de school als lerende organisatie waarin zelfevaluatie centraal staat.
450.8 --- leren leren --- studiemethoden --- Didactiek --- Leeromgevingen --- Leerpsychologie --- Leren leren --- Onderwijsstrategieën --- Secundair onderwijs --- 371.3 --- Beleid --- Innovaties --- Leren --- Onderwijs --- 071904.jpg --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Methodiek van het studeren --- studievaardigheden --- zelfstudie --- Study methods --- Didactic strategies --- didactiek --- Studiemethodiek --- Didactische werkvormen --- Leerstijlen --- Leerprocessen --- Vakoverschrijdende eindtermen --- Probleemoplossend denken --- Zelfstandig leren --- Schoolmanagement --- EduBROn --- 454 --- 484 --- Leerstijl --- Leerproces --- Vakoverschrijdende eindterm
Choose an application
In 'Stapstenen' krijgen leerlingen 2de en 3de graad voorbeelden en uitleg bij de verschillende stappen van een (wetenschappelijk) onderzoek. Komen o.a. aan bod: de verschillende dataverzamelingsmethodes, verwerking van data, rapportering, reflectie en evaluatie. Het materiaal uit de nascholing humane wetenschappen en vrije ruimte van VVKSO werd hierin verwerkt (naast vele andere bronnen). Elke stap wordt met voorbeelden toegelicht, zodat het boek kan gebruikt worden als studieboek (bv. in de richting Humane wetenschappen om de overkoepelende doelstellingen voor de specifieke vakken te realiseren) of als naslagwerk bij het opzetten van een onderzoek
Wetenschappelijk onderzoek. --- wetenschappelijk onderzoek --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Research on teaching --- Methods in social research (general) --- Secondary education --- vakoverschrijdende eindtermen --- onderzoeksmethoden --- Higher education --- onderzoek --- 2e graad s.o --- 3e graad s.o --- 450.8 --- Onderzoek --- 489.59 --- Rapporteren --- 003 --- onderzoeksvaardigheden (ler) --- 001 )* Wetenschappelijke onderzoeksmethoden --- informatie verwerken --- informatie verwerven --- onderzoekscompetentie --- informatie- en communicatietechnologie(ICT) --- 031 --- informatievaardigheden --- rapporteren --- secundair onderwijs --- Informatiebronnen --- Informatievaardigheden --- Informatieverwerking --- 001.81 --- informatietechnologie --- onderzoeksmethodologie --- Economie ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- Onderzoeksvaardigheden ; secundair onderwijs --- 001.8 --- heuristiek --- internet --- papers --- scripties --- Wetenschappelijk onderzoek --- onderzoek bis --- #PBIB:+SLO 220.50 --- Methodiek van het studeren --- Overige onderwerpen --- informatie en documentatie --- Informatie, documentatie ; algemeen --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderzoek --- Bronnenmateriaal --- Onderzoeksmethoden --- Diagnose --- Dataverzameling --- Evaluatie --- Onderzoeksmethode --- Dataset --- Natuurwetenschappen --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Didactic strategies --- Onderzoek (wetenschap) --- Methods in social research (general). --- Secondary education. --- Higher education. --- vakoverschrijdende eindtermen. --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek. --- wetenschappelijk onderzoek. --- onderzoeksmethoden.
Choose an application
Ondernemingszin (h)erkennen biedt de lezer een conceptueel kader waarin ondernemend gedrag van jonge mensen in zijn ruimte betekenis wordt uitgeklaard. Het gaat namelijk om de ideale mix tussen zelfsturing en creativiteit. Die kwaliteiten in jonge mensen aanspreken en laten groeien betekent investeren in de toekomst. Het is ruimte scheppen voor initiatiefname, zelfstandigheid, nieuwe idee?n en het in handen nemen van de eigen ontwikkeling. Ondernemingszin (h)erkennen is een basiswerk voor wie in onderwijs maar ook daarbuiten, meer zicht wil krijgen op de wijze waarop ondernemingszin bij kinderen en jongeren zichtbaar is. Parallel met dit boek werden screeningslijsten ontwikkeld waarin men kan nagaan in welke mate jonge kinderen (3-6 jarigen), oudere kinderen (6-12 jarigen), leerlingen (12-18 jarigen) of studenten (18+) meer of minder aansluiten bij het profiel van een ondernemend persoon. In het verlengde daarvan is er ook een checklist waarbij de leerkracht zijn leeromgeving onder de loupe kan nemen vanuit de vraag: stimuleer ik zelfsturing en ondernemingszin? U kunt ze gratis downloaden via [www.cegopublishers.be](http://www.cegopublishers.be)
ontwikkelingspsychologie --- vakoverschrijdende thema's --- ondernemen --- Objectives of teaching --- vakoverschrijdende eindtermen --- #KVHB:Ervaringsgericht leren --- #KVHB:Ondernemen --- zelfvertrouwen --- 416 --- aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt --- competenties --- psychologie --- 367.2 --- 471.4 --- 474.2 --- Ondernemingszin --- Onderwijs en maatschappij --- Persoonlijkheidsvorming --- creativiteit --- onderwijs --- werkgelegenheid --- zelfsturend leren --- 474.23 --- 474.9 --- Ervaringsgericht onderwijs --- Leeromgeving --- ondernemer --- ondernemingszin --- zelfsturing --- ervaringsgericht onderwijs --- ontwikkelingspsychologie, genetische psychologie --- Personeelsbeleid --- Didactiek; algemeen --- Onderwijsstrategieën --- Didactische principes --- Overige onderwerpen --- Onderwijsdoelstellingen --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Zelfsturend leren --- Relatie onderwijs - bedrijfsleven --- Basisonderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs
Choose an application
Thema's: ons voedsel, eet gezond, het menselijk lichaam, de stofwisseling, voortplanting bij de mens, milieu, aggregatietoestanden van de stof, mengen en oplossen en drijven, zweven, zinken.
Didactics of secundary education --- natuurwetenschappen --- vakoverschrijdende eindtermen --- Didactics of social education --- Didactics of sciences --- SO (secundair onderwijs) --- #KUPV:Eekhoutcentrum --- 485.411 --- 531.12 --- Ademhaling --- BVL --- Beroepsonderwijs --- Bloedsomloop --- Milieu --- Natuurwetenschappen --- Project algemene vakken --- Spijsverteringsstelsel --- Stofwisseling --- Uitscheiding --- Voedsel --- Voortplanting --- PAV: handboek secundair onderwijs --- #BSCH: vak : wetenschappen --- #BSCH: vak: aardrijkskunde --- #BSCH: vak: fysica --- #BSCH: vak: PAV - project algemeen vakken --- #BSCH: vak: biologie --- Natuurkunde - schoolboeken --- Schoolbooks - Didactic material --- Beroepssecundair onderwijs --- 2e leerjaar secundair onderwijs --- Beroepsvoorbereidend leerjaar --- Biologie --- Fysica
Choose an application
Het vakconcept wil de leraar een bruikbaar kader aanbieden waarin hij voldoende vrijheid behoudt om persoonlijke accenten te leggen. De theoretische begrippen kunnen de leraar helpen en leiden in de zoektocht naar een rijke leeromgeving voor alle leerlingen. Dat is dan ook de uitdaging voor allen: hoe kunnen we gebruikmakend van het vakconcept LO de leerlingen maximale leerkansen bieden in het domein van het bewegen.
Lichamelijke opvoeding --- Didactiek. --- Didactics of secundary education --- Didactics of sports and games --- bewegingsopvoeding --- 372.879.6 --- Academic collection --- #KVHB:Bewegingsopvoeding --- didactiek --- lichamelijke opvoeding --- 616.01 --- 456.78 --- 471.47 --- 477.8 --- 486.88 --- Bewegingsopvoeding --- Didactiek --- Evalueren --- Leren leren --- Motorisch leren --- Sociaal leren --- Vakconcept --- Vakoverschrijdende eindtermen --- Zelfbeeld --- Zorgverbreding --- 796 --- Bewegingsonderwijs --- Eindtermen --- Leren --- Samenwerking --- Lichamelijke opvoeding; s.o. --- 060164.jpg --- Lichamelijke opvoeding: didactiek --- 372.879.6 Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- Lichamelijke opvoeding; s.o --- Provincie West-Vlaanderen
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|